Rio de Janeiro!!

21 maart 2014 - Rio, Brazilië

Hallo allemaal,

Diede en ik zijn alweer een weekje geleden in het prachtige Rio de Janeiro aangekomen. Wat is het hier prachtig! Elke dag rond de 30 graden, een heerlijk zeewindje en een appartement met zeezicht in Copacabana :)

De laatste week in Goiania verliep rustig, relaxt en eindigde emotioneel. Ik heb nog een aantal lessen kunnen volgen, waarbij ik mijn Portugees nog wat heb kunnen opkrikken, wat ik trouwens erg goed kan gebruiken hier in Rio. Ik heb Alessandra kunnen helpen met het verhuizen naar Brasilia en nog een avond heerlijk kunnen rondslenteren in het oude stadje Pirenopolis met Charles.
Verder heeft mijn gastgezin me piekfijn uitgelegd hoe je heerlijke Pamonha en Pao de Queijo maakt, dat wordt dus lekker Braziliaans koken thuis :)
Het afscheid was erg moeilijk. Ik mag deze mensen erg graag en hoop zeker hier terug te keren in de toekomst!

Maarrrr, daar staat tegenover dat we nu in Rio de Janeiro zijn! Diede en ik ontmoetten elkaar op het vliegveld, en ik moet zeggen dat het erg fijn is om weer samen te zijn. Met een supergoedkope taxi waren we binnen 30 minuten op de boulevard van Copacabana. Het appartement staat 1 rij achter de eerst rij flats, maar de zee en het strand zijn duidelijk zichtbaar vanuit de woonkamer :) Het eerste weekend hebben we gewoon lekker een beetje Copacabana ontdekt. Op het strand gelegen, 's avonds over markten gelopen, en gewoon heerlijk door de straatjes slenteren. Ik merkte dat ik mijn beginners-Portugees aardig kan gebruiken hier, wat erg fijn is.

Afgelopen maandag zijn we voor het eerst naar het vrijwilligersproject in de favela Mangueira geweest. Het is een van de oudere favelas van Rio en sinds kort drugs- en geweldvrij, mede door de aankomende Worldcup. Hiervoor wordt o.a. het Maracana stadion gebruikt dat op steenworpafstand van deze favela zit.
We werden 's middags bij het busstation opgewacht door Edna, de lerares die de leiding heeft over het schooltje. Het schooltje bestaat uit 2 'lokalen' op 2 verdiepingen, waar wordt gespeeld en wordt lesgegeven.

De kinderen zijn ontzettend actief, maar willen maar al te graag leren. Ze gaan van de leeftijden van 6 tot ongeveer 12 jaar en zitten allemaal op een verschillend niveau qua kennis. De één is een stuk ouder en die moet het alfabet nog aangeleerd worden, de ander is met een veel jongere leeftijd al bezig met moeilijke keersommen. Maar dat betekend helemaal niks, ze zijn allemaal ontzettend lief, en houden ervan om je aandacht te krijgen. De kleinste die er rondloopt geeft je een aantal keer per dag een knuffel, wil op je schoot zitten en kletst aan één stuk door, maar wat is het een schatje!

Het is ontzettend indrukwekkend om deze kinderen te zien en om je heen te hebben. Ze blijven vrolijk en proberen ondanks dat ze snel afgeleid zijn altijd te luisteren en te leren. Deze kinderen zijn je dankbaar dat je ze lesgeeft.. Ze laten bij mij een afdruk achter die ik niet snel zal vergeten..

Vandaag zijn we met Edna een stukje de favela in geweest. Soms voel je je dan wel een beetje aangekeken, maar het voelde absoluut niet vijandig. Het is wel een ontzettend verschil met de huizen die in Copacabana staan. Alles is hier met name in kleine steegjes tegen de berg opgebouwd in af en toe onmogelijke posities, waarbij je kan uitkomen op een wat grotere weg, die omhoog leidt, naar een prachtig uitzicht. Van bovenaf kun je bijna heel Rio zien liggen: Het Christusbeeld, het Maracana-stadion, de suikerberg en de brug die overzees naar Niterói loopt, echt prachtig.

Als je wat meer wil weten over de favela Mangueira, hier is een link met leuke filmpjes en info over deze favela: http://webdocs.dw.de/rio/english

Ik denk dat wij nog wel een paar leuke weken hier gaan beleven, met deze geweldige kinderen, dit geweldige weer, in deze geweldige stad!

1. Mama:
    Geweldig leuk. Ook die link over de favela. Lekker genieten! ! Liefs
    Xx
  2. Ingrid:
    Hoi Lieverds,
    Wat mooi dat jullie zo genieten, van de kinderen, het lekkere eten, de omgeving en natuurlijk het strand. Een mooie combinatie van werk en genieten.
    Veel plezier nog samen en liefs,
    Ronald en ingrid
  3. Francien:
    hoi Leanne en Diede,
    leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen.
    geniet van alles daar
    liefs Francien
  4. Marja Rietveld:
    3 april 2014
    Hoi Leanne,
    eindelijk weer even op je blog om je reisverslag te lezen. Nu in Rio, wat een belevenis. Zou stiekem wel even een weekje mee willen draaien op het schooltje. Lijkt me enig. Geniet van jullie verblijf samen en heel veel groetjes! Marja Rietveld