Brazilië!!!

1 maart 2014 - Goiânia, Brazilië

Even weer een berichtje uit het warme zuiden. Ik zit nu ongeveer 2 weekjes in Brazilie en het is hier heerlijk! De temperatuur is hier nog niet onder de 20 graden geweest en ik ben al aardig bruin aan het worden. Twee dagen nadat ik aankwam in Goiana (na een hele dag vertraging), kwam ook mijn moeder vanuit Nederland aan om haar oude gastgezin weer te ontmoeten. En dat hebben ze gedaan! Ik heb nog nooit zoveel leden van 1 familie in tien dagen gezien. De eerste paar dagen zaten we in Brasilia, de hoofdstad van Brazilie. Deze stad is ontzettend modern, voor mijn gevoel reed je bijna de toekomst in. Nergens zie je oude huizen, maar alleen maar flats, rechte wegen en moderne architectuur. Brasilia is dan ook bekend om zijn architectuur, bijvoorbeeld een enorme kerk van glas en haar twee hoge regeringsgebouwen, die het beeld van Brasilia domineren. Later die dag zijn we naar een originele Braziliaanse markt geweest, met handgemaakte souvernirs, kleding, tassen en zelfs meubels.Hier heb ik voor het eerst kokoswater rechtsstreeks uit een kokosnoot gedronken, heerlijk! En ontzettend leuk om te zien was een groepje mensen, dansend en zingend op het plein.

Na het weekend ontmoetten we Alessandra, een van de jongere dochters waar mijn moeder toen in huis zat. Ze is getrouwd en heeft zeven hele lieve hondjes, gered van de straat. Met hen zijn we naar prachtige watervallen geweest. Omdat het regende was het er ontzettend rustig en heb ik er prachtige plaatjes kunnen zien. Charles, de man van Alessandra is met ons naar beneden gegaan, mèt z'n glas wijn. Hier vlakbij ligt het dorpje Pirenopolis, een oud, antiek, Braziliaans stadje. Bijna alles huizen zijn uit de oude tijd en er rijden tientallen oude auto's rond. Hier hebben we pamonha gegeten, een soort maispakketje. De mais wordt dan geraspt en wordt met olie tot een papje gebreid. Dit wordt dan in de maiskolfbladeren gevouwen en in heet water gekookt. Je kunt het eten in elke smaak die je wil, zout, zoet, met peper, met kaas, met ham, etc. Echt verrukkelijk.

Het leven is hier ontzettend relaxt. Er wordt niet gepland, maar alles wordt vijf minuten van te voren afgesproken en zelfs dat kan alles nog veranderen. Ondanks dat hier elke dag de zon schijnt, is er toch ook wel elke dag een fikse regenbui, maar dat is alleen maar lekker om af te koelen.

M'n moeder is nu ook alweer bijna een week weg. Ik mis haar, maar ik kan me hier ook prima vermaken. Er is hier elke dag wel wat te doen, inclusief nu mijn Portugese lessen, die al aardig goed gaan. Ik versta al aardig veel en begin ook al terug te praten, weliswaar nadenkend over het goede werkwoord, maar het gaat steeds beter.

De tijd gaat hier zo ontzettend snel, over 2 weken zit ik alweer in Rio, beginnend aan een nieuw avontuur. Maar eerst nog even hier genieten :)
Beijos e abraços!

1. Ingrid:
    1 maart 2014
    Hoi Leanne,

wat heerlijk heb je het daar en dan die lekkere temperatuur , lekker zeg !!
    Goed voor je taal en leuk dat je zoveel mensen hebt gezien, ook waar je moeder vroeger contact mee had. Een mooi verslag, mooie cultuur en alweer genieten van alles.
    Nog even en Diede zie je weer en dan even lekker samen optrekken.
    Lieve groetjes van ons,
    Ingrid
  2. Mama:
    2 maart 2014
    Hai lieverd.ik mis jou ook.gek hoor om eindelijk na al die tijd weer dat nu geweest te zijn en dan nu weer thuis. Nou geniet lekker. Doe iedereen de groetjes en dan over 2 weken op naar Riooooooo! Liefs mama.
  3. Desiree:
    2 maart 2014
    Geweldig om te lezen , Leanne , geniet van alles !
    Groetjes van ons ,
    Desiree
  4. Carolien:
    5 maart 2014
    Heb alweer lekker met je moeder koffie gedronken en alle verhalen mogen horen. Wat heb je het lekker daar. Begreep van Gracia dat er een heftige discussie binnen de familie is waar naar toe op vakantie en ik hoorde dat Brazilie wel erg aantrekkelijk schijnt te zijn :-) Wat goed dat je al een aardig woordje Portugees spreekt. Altijd prettig en handig.
    Nu veel plezier de komende weken en ik wacgt op je nieuwe reisverslag.

Liefs Carolienxxxx
  5. Opa en Oma:
    6 maart 2014
    Weer leuk om jouw verhaal te lezen en je foto's te zien.
    Ja, het leven is een stuk "relaxter" dan hier, ik denk dat de warmte daar ook een rol in speelt. Wat heerlijk al die tropische vruchten he.
    Was er de afgelopen week ook bij jullie carnaval of is dat alleen in Rio?? Goed te horen dat je het naar je zin hebt en dat je het op kunt brengen Portugese lessen te volgen. En dan straks Rio. Heeeeel veeeeel plezier de komende tijd. XXX Opa en Oma