Laatste weekje Rio

9 april 2014 - Rio de Janeiro, Brazilië

Het laatste weekje in Rio de Janeiro is alweer aangebroken... En we hebben nogal wat meegemaakt afgelopen weken! Het begon allemaal de dag nadat ik m'n vorige blog had geschreven....:

Rio de Janeiro is natuurlijk wel een stad waar je niet kan weggaan zonder een aantal dingen bezocht te hebben: Christus de Verlosser, de Pão de Açùcar, de Jardim Bôtanico en het oude centrum.
Als eerst hebben we het prachtige Jardim Bôtanico bezocht. Dit zijn botanische tuinen, aangelegd door koning Johan VI in 1808. Het ligt aan de voet van de Corcovado berg, waar Christus de Verlosser opstaat. De tuinen zijn prachtig om door heen te lopen. Het bestaat letterlijk uit 140 hectare met rust. Van rijen palmbomen tot echt oerwoud, alles is er te zien. We hebben hier een heerlijk rustig dagje gehad, ik denk dat de foto's wel genoeg zeggen!

In totaal zijn we drie keer naar het oude centrum geweest, gewoon om te kijken en te lopen. Het is er gigantisch hectisch, maar ontzettend leuk om door de oude straatjes te lopen. De oude openbare gebouwen als het oude theater en de Nationale Bibliotheek staan allemaal in één straat en zijn toegankelijk voor bezoeken. Nadat wij het oude theater hadden bezocht, kwamen we erachter dat we voor 25 Real (7,5 Euro) een kaartje konden kopen voor de opera Carmen. Meteen maar gedaan dus en morgen chic naar de opera!

Hierna zijn we vlak voordat de zon onder ging, Pão de Açùcar, de Suikerbroodberg, opgegaan. Dit is een steile rots van 400 meter hoog aan de noordkant van Copacabana, die toegankelijk is via een 1400 lange meter kabelbaan. Op de top van de rots is een soort park gebouwd, waar je heerlijk kan rondlopen en aan de rand daarvan het uitzicht kan bewonderen. Samen met de zonsondergang is dit een prachtig mooi uitzicht over heel Rio de Janeiro en Nitéroi, de stad aan de andere kant van het water. Delen van dit park zijn zo natuurlijk, dat we zelfs een paar kleine aapjes op de foto konden zetten!
Daarna vanaf de Suikerbroodberg naar het appartement lopen was lang, maar ontzettend leuk. Heerlijk om 's avonds de hele Copacabana af te lopen, boutiques te bekijken en met blote voeten door het zeewater te slenteren.

Eén van de volgende tripjes werd het Christusbeeld. Je kan op 3 verschillende manieren bij de top komen: via een treintje, een busje en klimmend. Wij hebben voor de laatste optie gekozen. Vanuit een mooi park kun je onderaan de berg met een mooie wandeltocht, die rustig aan steeds ietsje steiler wordt. Je loopt midden door het bos waar een soort van klein paadje is aangegeven. Op een gegeven moment wordt het zo steil, dat je met behulp van touwen de rotswand van de berg moet beklimmen. Even een spannend en zwaar momentje, maar wat kregen wij een prachtig uitzicht als beloning! Helaas waren we op een zaterdag, waardoor het beeld door gigantisch veel toeristen werd bezocht, maar het uitzicht werd er niet minder door. Na zo’n drie uur een steile berg opklimmen, moet ik zeggen dat we hierna heerlijk uitgeput ons bed indoken.

Helaas hebben we ook wat minder leuke dingen meegemaakt. Eén keer was het wel een beetje onze eigen domme fout... namelijk gaan zwemmen met de huissleutels in de zak van je zwembroek... Want dan willen sleutels natuurlijk ook leren zwemmen! Dus toen we de zee uitkwamen, stonden we daar: Zonder sleutels, geld of telefoon, want we hadden alles in het appartement laten liggen.... Gelukkig zit hier vlakbij een slotenmaker, die heel gemakkelijk de deur kon open maken en de sleutels kon namaken. Was wel even een duur zwempartijtje...

Daarbij hebben we ook het dagelijkse negatieve beeld van Rio meegemaakt: Wij lagen heerlijk een middagje op het strand, legde mijn tas tegen mijn voeten aan in de schaduw van de parasol en ging toen lezen. Toen ik me 2 minuten later omdraaide om wat drinken uit mijn tas te pakken, was hij weg.... Niemand om ons heen heeft het zien gebeuren en  ik heb niet eens gevoeld dat mijn tas is weggehaald. Was toch echt wel even schrikken! Na gestresst rondgelopen te hebben over het strand, bedacht ik me dat onder andere mijn portemonnee met allebei onze pinpassen erin zaten. Meteen maar naar huis gegaan en ING met skype kunnen bellen om onze passen te blokkeren. Verder zat er gelukkig bijna geen geld in, alleen helaas wel de operakaartjes, een jurk, 2 boeken en nog wat kleine dingetjes als eten en drinken. Niet veel, maar toch wel zonde.
’S avonds zijn we naar de plaats van ‘de crime’ teruggegaan om te kijken of we nog iets konden vinden. Toen kwamen er 2 Braziliaanse studenten die zeiden dat het verstandig was om aangifte bij de politie te doen, of je je spullen nou terugkrijgt of niet. Ze wilde wel met ons meelopen naar het dichtstbijzijnde politiebureau, waar we aangifte zouden kunnen doen. Alleen daar aangekomen werd ons verteld dat we naar een ander bureau moesten omdat wij toeristen waren. De agenten konden ons wel even met de politieauto heen en weer brengen. En de regeltjes zijn wel ietsje anders dan in Nederland daarvoor geloof ik: Er moesten namelijk 2 agenten mee.. dat betekende dus met z’n vieren achterin een politieauto met zwaailampen aan over de Copacabana crossen. Is weer eens wat anders dan de bus! Ze hebben ons zelfs daarna bij het appartement weer afgezet :).

Gisteren zijn we nog even naar het Theater op en neer gereden waar we gelukkig weer nieuwe tickets hebben gekregen voor de opera, dus dat gaat gewoon mooi door :).

Nu zitten we nog een klein weekje hier, het is zo ontzettend snel gegaan.. Ik zal het ontzettend gaan missen hier, de kinderen, het weer, de mentaliteit en lieve Diede. Gelukkig heb ik de laatste over 2 maandjes weer terug en hoop ik zeker hier nog een keer terug te komen om de rest ook weer mee te maken!

1. Francien:
    10 april 2014
    Wat weer een bijzonder verhaal en mooie foto's geniet daar en hopelijk geen gekke dingen meer mee maken, wat is de volgende plek/land ga je aan doen? ik lees het wel
    liefs en een knuffel van mij
  2. Mama:
    10 april 2014
    schitterende foto's weer , lieverd!
    nog lekker even genieten daar van de kinderen, het strand en jullie van elkaar.. zal wel even lastig zijn als Diede maandag weg is maar met weer een heel nieuw avontuur voor de boeg heb je weer zoveel te beleven dat de tijd vliegt dan voorbij.
    liefs van ons xxx
    (ps je nieuwe bankpas is er alweer...!)
  3. Papa:
    10 april 2014
    lekkere bescherming heb jij. die ex piloot zat zeker gewoon te snurken! daar is hij heeeeel erg goed in namelijk.
    mooi te lezen dat jullie lekker genieten. Mooie momenten die jullie nooit meer vergeten en de rest van je leven meeneemt. Ook mooi dat je nu nog een land in je hart hebt gesloten. Naast een thuis op Griekenland nu ook een thuis in Brazilië. Altijd leuk (en handig).
    Liefs papa.
  4. Carolien:
    10 april 2014
    Wat een superreis heb je toch en ook de weken met Diede zijn vast heerlijk geweest en omgevlogen. Prachtige foto's hebben jullie gemaakt en met name het uitzicht en het wijdse zijn erg mooi. Maar jullie hebben lekker nog een weekje dus dat wordt genieten nog eventjes. Wat enorm balen van je tas. Al is het nog zo weinig wat ze meenemen, het is hondsbrutaal en erg vervelend. Het geeft onnodig werk maar zeker weer een leermoment voor je om nog beter op te letten.
    Nog een weekje samen en dan komt de volgende uitdaging Leanne. Ook weer erg spannend en ik ben benieuwd wat er dan weer allemaal op je pad gaat komen.
    Geniet nog lekker de komende week saampjes en doe voorzichtig.
    Een dikke hug van ons allemaal,
    Carolienxxxx
  5. Ria:
    11 april 2014
    Hai Leanne, Leuk om zo mee te genieten van alles wat jij daar beleeft. Wat een fantastische ervaring voor jou en Diede. Geniet nog even samen. We reizen in gedachten met jullie mee.
    Groetjes van ons 4-en. Liefs Ria.
  6. Ted & Caroline:
    11 april 2014
    Tja, laatste week, en dan weer verder. Jij zonder Diede en wij met! En over 2 maandjes iedereen hier weer lekker in Nederland!

Maar natuurlijk doen jullie wel nu levenslang onvergetelijke herinneringen op, uniek blijft het!
  7. Oma en opa rehorst:
    12 april 2014
    wat een prachtige reis maken jullie! we zijn erg jaloers het meeste nog op de Carmen in Rio! zorg dat jullie weer heel thuis komen!Doei!
  8. Oma en Opa:
    16 april 2014
    Wat tof dat jullie samen een onvergetelijke tijd hebben gehad. Zal wel even slikken zijn geweest om opnieuw, gelukkig tijdelijk, afscheid van elkaar te nemen. Balen van die spullen....gelukkig alles weer geregeld :-) Geniet van je nieuwe belevenissen en wij genieten van de verhalen met prachtige foto's. Veel plezier en suces. Liefs, Opa en Oma