New York en een beetje Bogota

11 februari 2014 - Kings, Verenigde Staten

New York, The Big Apple. Man, wat is dat gigantisch! Na een reis van in totaal 15 uur onderweg zijn, kwam ik dan eindelijk aan in Brooklyn, bij de familie Muller. Die avond zijn we meteen even langs de Brooklyn Boulevard gelopen, en heb ik de prachtige skyline van Manthattan in de avond kunnen bewonderen. De volgende ochtend natuurlijk even schaatsen van de Olympische Spelen kijken en daarna op stap. Mijn eerste stop was Ground Zero, waar ooit de Twin Towers van het WTC stonden. Dit is echt ontzettend indrukwekkend om te zien. Waar de twee gebouwen stonden, staan nu twee enorme vierkante waterpoelen, waarbij het water uit alle vier de zijden naar het midden stroomt, naar een nog dieper gat. Op de rand van de poelen staan de namen van alle slachtoffers. Er staat ook nog 1 boom overeind die 9/11 heeft overleefd.
Vervolgens even naar het puntje van Manhattan om een foto te kunnen nemen van het vrijheidsbeeld. Dan moet je door een klein parkje waar in de winter alle eekhoorntjes voor je poseren en om eten bedelen, ontzettend schattig om te zien. Hierna voortgezet naar de High Line, een oud treinspoor over de wegen heen, waar ze een park van hebben gemaakt. Alle stoeltjes en ligbedden die in de zomer gebruikt worden staan er nog en het is letterlijk een 'park' van max 20 meter breed.
Hierna vervolgde ik mijn weg richting Rockefeller Center, om New York vanaf 70 verdiepingen hoog te kunnen zien. En wat een uitzicht was dat, echt prachtig. Tegenover het Rockefeller gebouw zit een enorme Lego-store, met een paar leuke bouwsels van lego. Hier vlakbij ligt Grand Central, het mooie stations gebouw van New York. Ik had het natuurlijk al wel eens gezien in de film Madagascar, wanneer die zebra een trein probeert te nemen, maar in het echt is het tienduizend keer mooier. Daar kan Nederland nog wel eens van leren, echt een machtig mooi gebouw.
Vanaf Grand Central kun je even een leuk stukje over 5th avenue lopen, 's werelds duurste winkelstraat :)Dan kom je uit bij The Apple Store en Central Park. In Central Park zit de Zoo van New York. Helaas was hij al dicht toen in aankwam, maar toch even leuk om langs te lopen en oa de bel met de dieren te zien.
'S avonds zouden we uit eten gaan, maar van te voren nog even over Times Square heen... Op sommige punten was mijn camera te klein om foto's te kunnen maken..

De volgende dag ben ik onder begeleiding van een geweldige gids, Frank, van Brooklyn naar Manhattan gefietst. Heen over de Brooklyn Bridge, vanaf waar je een ontzettend mooi uitzicht hebt over het water, met aan de ene kant het vrijheidsbeeld en aan de andere kant de rest van de bruggen. In Manhattan fietsten we door Chinatown en Little Italy. Dit zijn totaal andere gebieden in vergelijking met de hoge kantoren en mega-winkels in het noorden en zuiden van Manhattan. In Chinatown lopen dan ook letterlijk bijna alleen maar Chinezen en en zitten er Chineze winkeltjes. Ze verkopen de meest vreemde etenswaren, van onbekende groentes tot gedroogde vis en garnalen. Little Italy is precis hetzelfde, maar dan Italiaans, veel Italiaanse restaurantjes en winkeltjes. Hierna zijn we teruggefietst over de Manhattan Bridge.
Toen begon het 's avonds ook nog echt te sneeuwen waardoor ook alle straten weer helemaal wit werden, heel mooi om te zien.

Helaas bleek 's avonds dat mijn vlucht de volgende vlucht naar Bogota vertraging had van 3 uur... hierdoor zou ik mijn volgende vlucht van Bogota naar Sao Paulo niet redden.. In het begin werd ik ervan verzekerd dat het allemaal goed zou komen omdat mijn volgende vlucht hierdoor ook vertraging had opgelopen. Maar toen we in het vliegtuig wilde stappen, bleek dat heel anders. We zouden in Bogota een hotel krijgen en de volgende middag pas naar Sao Paulo vliegen. Even stress met hoe het dan geregeld zou worden met mn volgende vlucht van Sao Paulo naar Goiania. Gelukkig werd alles goed geregeld en mocht ik samen met 25 andere mensen in een prachtig hotel in Bogota slapen, inclusief diner, ontbijt en lunch :)

Op dit moment zit ik te wachten met Mauro, een Braziliaan die in hetzelfde schuitje zit, op het vliegveld van Bogota voor mn vlucht naar Sao Paulo. En dan hoop ik na dan 48 uur eindelijk op mijn eindbestemming te zijn: Goiana! (Foto's komen later, het internet op het vliegveld is erg traag..)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tim:
    Hoi
    Leuk verhaaltje en vervelend van die vertraging, maar ja je heb er weer een vriend bij (Diede zal het leuk vinden).
    Ik zie je 11 juni dan wel weer.

Groeten,
    Tim Schaper
  2. Ted & Caroline:
    11 februari 2014
    Prachtig dat we weer zo op de hoogte kunnen blijven! En ik heb je nog even live gezien toen je met Diede skype.
    Veel s6 met de laatste etappes....
  3. Mama:
    11 februari 2014
    ....dan maar even weer een verhaaltje schrijven he, al wachtende....nou vannacht nog door en dan ben je morgen in Goiânia. Tot over een paar daagjes!
    mama
  4. Oma en Opa:
    12 februari 2014
    Lieve Leanne, Wat top dat je alweer zoveel gezien en meegemaakt hebt. Vertraging altijd vervelend, met lotgenoten gaat de tijd weer wat sneller. Wat een reis weer! Nu lekker op naar Goiania en lekker genieten daar. Nog een paar dagen dan heb je fijn gezelschap van je moeder. Liefs van ons :-)
  5. Francien:
    13 februari 2014
    wat een verhaal, ik hoorde van je moeder dat je veilig bent aangekomen veel plezier en geniet van de komende tijd liefs van mij
  6. Carolien:
    19 februari 2014
    Ha Leanne. Even een wat late reactie maar we zijn net terug van een weekje wintersport met lekkere sneeuw en mooie pistes.
    NY wat een topstad. We zijn er zelf twee keer geweest en hebben plannen om volgend jaar weer te gaan. Alles is zo groot en indrukwekkend. Teveel om te zien. Leuk om je foto's te zien daar er veel herkenning is bij mij. Ondertussen zit je alweer heerlijk in Goiania en ook gezellig met moeders. Super gezellig om daar lekker met z'n tweetjes te zijn. Vandaag weer de nodige foto's via de mobiel binnen gekregen. Nu geniet ervan, heel veel fun en doe voorzichtig.
    Liefs Carolien