Regen?!

5 november 2013 - Kampos, Griekenland

Gister was er een beetje regen voorspelt,  maar de meeste grieken hier betwijfelde of dat ook echt ging gebeuren. Totdat ik gisterochtend met nicoletta aan de koffie zat en er zachtjes een paar regendruppels uit de lucht naar beneden kwamen. Voor 5 minuten, want hierna begon het echt te gieten. Dikke regendruppels vielen naar beneden, terwijl de achterste bergen waren verdwenen in de bergen.  Echt prachtig om te zien.
Toen de zon weer begon te schijnen, werd het ook meteen heel warm. Nicoletta wilde mij een stukje van het landschap laten zien. Ongeveer 1 kilometer de berg op en ik kon genieten van een geweldig uitzicht. Aan de ene kant de zee, waar de zon volop scheen, aan de andere kant de bergen, waarvan de hoogste nog verstopt waren tussen de wolken. Als je even een tijdje naar die enorme bergen kijkt en naar de diepe zee, krijg je wel ineens het gevoel dat je heel klein bent, zeer overweldigend. Een stukje verder lopen waren er natuurlijk weer geiten te vinden. Ook hebben we de nieuwe olijfbomen van Manolis en Nicoletta gecontroleerd. Ze zijn nu echt nog te klein om te worden geplukt. En vanwege de droge zomer zijn ook de olijven in de oudere olijfbomen nog niet goed rijp. Misschien later deze maand nog.

Hierna moest er een hotelkamer schoongemaakt worden en de 30 kippen moesten eten hebben. Die middag waren het er nog 30... Later die avond zouden het er 10 minder zijn omdat ze geslacht en verkocht moesten worden. De hotelkamer schoonmaken ging met z'n tweeën hartstikke snel. Vlak hierna begon het weer te regenen en niet zo'n beetje ook. Gepaard met bliksem en onweer was het erg mooi om te zien hoe de regen uit de wolken die tegen de bergen aanbotsten in de vallei viel. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de bliksem... Helaas niet zo goed gelukt. Op de foto is alleen een berg te zien met wolken erachter die een beetje verlicht zijn. Dat is de bliksem...
Als avond eten heeft Nicoletta mij stap voor stap uitgelegd hoe heerlijke Soutzoukakia (gehaktballetjes in tomatensaus) te maken. Het geheime ingrediënt voor superzacht gehakt: een half flesje bier :) verder heb ik Hollandse aardappelsalade voor ze gemaakt. Dit recept is vanochtend het hele dorp rondgegaan, zo lekker vonden ze het. Later in de avond werd het wel een stukje frisser.. Voor mij tenminste, hier vinden ze 13 graden superkoud, dus gaat de houtkachel aan...

Na een nachtje goed slapen zijn we vandaag opnieuw naar Kissamos geweest. De weg erheen mocht ik vanaf de passagiersstoel het stuur vasthouden, terwijl Manolis de rest deed.... De eerste paar bochten deed ik het in m'n broek, maar na een paar kilometer ging het wel. Op zich best handig om op dit soort wegen een beetje te leren rijden. Maar wel fijn dat maar eens in het half uur een auto tegenkomt.
In Kissamos was het vergeleken hier heerlijk warm. Bijna geen wind en de zon scheen volop. 25 minuten rijden en ik denk wel bijna 10 graden verschil. Op een terrasje zitten en griekse ijskoffie drinken en het voelt als de zomervakantie :)
  Zo'n beetje iedereen hier weet nu dat ik bij Nicoletta en Manolis verblijf en dat ik uit Nederland kom. En van iedereen aan wie ik wordt voorgesteld krijg ik iets te eten en te drinken. Zelfs wanneer je een stukje rijd en niet verwacht dat er iets eetbaars in de buurt is, lukt het mensen alsnog om me een stuk appel en wat raki aan te bieden... Misschien moet ik maar eens wat vaker die berg op wandelen en even de olijven gaan controleren...

Verder heb ik vanavond ook de 'supermarkt' ontdekt in het dorp: een woonkamer van een oud vrouwtje, waar ze 3 boekenkasten en een koelkast heeft staan, waar een aantal levensmiddelen als chips, feta, water en kruiden in liggen die je bij haar kunt kopen. Terwijl haar man gewoon aan tafel zat eten, rekenden wij de spullen af voor ons avondeten.. Dit is wel echt alleen voor de spullen die je echt die avond nodig hebt, want alles is de dubbele prijs van wat het in een grote supermarkt kost.
Het grieks begin ik nu een klein beetje te verstaan. Als men vraagt hoe het gaat kan ik gewoon antwoorden,  en ik probeer zo veel mogelijk in het grieks met woorden als ja, nee, dankjewel etc te antwoorden. Iedereen helpt me genoeg ermee, dus dat grieks gaat wel lukken. :)

1. Carolien:
    5 november 2013
    Ha Leanne, dat is genieten van het goede leven daar. Zou bijna mijn koffer pakken en het eerste beste vliegtuig nemen jou kant op. De beschrijving hoe het vandaag hier was zal ik je besparen maar het was bar en boos. Wat een netenweer en dat blijft zo nog wel even deze week.
    Ik ben gewoon een beetje jaloers op je!!
    Hoe lang blijft het mooi weer daar, ik heb geen idee maar het is al november en nu nog zo heerlijk. Super.
    Nu weer veel plezier de komende dagen en ik heb al weer zin in een nieuw verslag van je.xxxxx Carolien
  2. AnnaC:
    5 november 2013
    Lee!! Wat geweldig om te lezen allemaal, ook je vorige bloggen :) Ik volg je helemaal.
    Geniet van het mooie weer, het mooie uitzicht, de lieve mensen en het fijne vakantie gevoel!! Hopelijk vergeet je het Nederlands niet, maar als je maar genoeg schrijft moet het goed komen ;) Xx Anna
  3. Mama:
    hoi schat,

prachtige foto van die roofvogel!
    en eindelijk het geheim van Soutzoukakia ontdekt!!
    liefs
    papa xxx
  4. Eliseee:
    6 november 2013
    Heee Lean
    Wat een prachtige foto's! Ben echt wel jaloers hoor :) Echt superleuk om je blog te lezen, ben je echt aan het volgen :)
    Geniet ervan, maar vergeet ons koude kikkerlandje natuurlijk niet! Haha
    Dikke kus,
    Elise xx
  5. Mama:
    6 november 2013
    papa had gisterenavond al wat geschreven, ook nog even een reactie van mij. mooie fotos weer hoor!! leuk die geiten. zijn die nu ok dichterbij dan zomers dus dat je ze meer ziet? kus, mama