Eerste dagje, veel Grieks!

3 november 2013 - Chania, Griekenland

Een reis beginnen is spannend, afscheid nemen is verschrikkelijk.. gelukkig werd ik goed opgevangen door Lydia en Del (Engelse mensen die op Kreta wonen) en begon mijn middag in Griekenland met een gyros pita. Na een reis van bijna 2 uur, kwam ik aan in Kampos, waar ik de komende 5 weken zal verblijven. Volgens mij heb ik de mooiste kamer gekregen, met tv, koelkast, een mooie badkamer en een prachtig uitzicht. 'S avonds heb ik van de zonsondergang genoten en pilaf met kio gegeten. Geen idee wat het is, maar het was erg lekker.

'S ochtends wakker worden, vogeltjes horen fluiten en de zon zien schijnen, is heerlijk. Als ik mijn slaapkamer uitloop heb ik een prachtig uitzicht over de bergen, waar de zon volop schijnt.
Als eerst kreeg ik natuurlijk een heerlijk bakje echte griekse koffie met suiker (metrio), waarna Manolis voor mij een ontbijt ging maken met nutella pasta, haha.
Hierna kwamen er heel wat Griekse woordjes voorbij, waarna ik samen met nicoletta ruim 2 uur aardig wat Grieks heb geleerd. Ik kan nu in ieder geval het alfabet opnoemen in het Grieks (en bijna helemaal schrijven), tot honderd tellen en een paar korte zinnetjes zeggen. Maar het blijft lastig om ze te verstaan. Komt nog wel denk ik.
Rond een uur of 1 zijn we naar een klein kiezelstrandje geweest. Heerlijk om daar in de zon te liggen. Het water was een beetje fris, maar tot m'n middel erin ging prima en daarna lekker drogen in ee warme zon. In het water was een man aan het snorkelen, die later even zijn vangst kwam showen: 12 inktvissen en 1 klein extra visje, voor het eten van de rest van de week.

Rond een uur of 3 werden we uitgenodigd om bij een Griekse familie met eigen villa te komen eten. Vanaf hier was een prachtige 2e zonsondergang te zien. Later die avond zijn we naar de grote stad Kissamos, 30 km verderop, gegaan en hebben weer gegeten. Dit keer heerlijke gyros, patatas,tzatziki en bifteki. Later kwam het neefje van Manolis erbij, samen met zijn vader. Toen we werden uitgenodigd om naar hun huis te gaan, werd mij gevraagd of ik samen met het neefje van 16 op de moterbike wilde.... waarom niet..? :) Dus stapte ik voor het eerst in mijn leven op een mini scooter en reed met zo'n 60 km/h door Kissamos... op zich prima, maar volgende keer een iets grotere scooter, eentje waarbij mijn voeten niet de grond kunnen raken.
De familie van Manolis is net zo gastvrij als Manolis zelf. Ook hierkregen we weer eten aangeboden... mijn buik ontploft nu een beetje.. aan het eind van de avond kreeg ik nog een paar zelfgemaakte oorbellen van de zus van Manolis, echt prachtig.

Op de weg terug kom je dan weer wat dingen tegen die je niet zo vaak in Nederland meemaakt, zoals een bende geiten midden op de weg (toen ik de foto maakte waren ze wel alweer bijna van de weg af, maar je ziet ze wel).

Dit was een best lang dagje, moet ik zeggen. Nu lekker m'n bedje in, een goede nachtrust hebben en morgen aan een nieuwe dag beginnen!

1. Mama:
    3 november 2013
    dag lieverd! leuk te lezen dat je zo'n mooie dag hebt gehad (nu al jaloers op je uitzicht vanaf je kamer) hier regen en onweer en harde wind. geen idee hoe een zon er uit ziet.
    goed opletten hoe ze al het eten maken dan kun je dat thuis hier ook maken. en met zoveel Griekse woordjes...volgende blogje al in grieks?
    we missen je en houden van je. kus, wij!
  2. Desiree:
    4 november 2013
    Leuk , Leanne ! Super dat je eerste dag zo leuk , gezellig en gastvrij verliep ...Geniet van alles !!Ik ga je deze weken volgen :-)
  3. Iris:
    4 november 2013
    Ga je nog wel een beetje huppelen met al dat eten ? ;)
  4. Opa en Oma:
    Hey Leanne,
    Wat leuk jouw eerste belevenissen en indrukken mee te mogen beleven! Ik zie jou rijden door Kissamos, daar ben ik ook geweest. En die maffe geiten kom je werkelijk op elk weg type tegen.
    Wat een gastvrijheid; al hebben de Grieken weinig geld, zij willen alles met je delen, kunnen wij in NL een voorbeeld aan nemen.
    Veel plezier daar.
    Liefs, Oma en Opa
  5. Carolien:
    4 november 2013
    Ha Leanne. Goed om te lezen dat de reis goed verlopen is en dat het nu super heerlijk weer is. Wij zijn net terug van een weekend Texel, gelukkig zonder regen, maar we waaiden wel uit onze broek.
    Oh wat lijkt het me heerlijk even lekker liggen in de zon. De zon voelen op je lijf dat is erg prettig. Even niets doen en heerlijk relaxen. Maar zoals ik lees ben je tonnetje rond aan het worden, klinkt trouwens wel allemaal erg lekker wat je naar binnen aan het werken bent maar dat let toch maar een beetje op-:) Grieks schijnt niet erg makkelijk te zijn dus erg knap van je wat je nu al allemaal weet. Nu ga lekker genieten van al het moois daar en doe voorzichtig.
    Een dikke kus van Carolien